Porównując ceny opon nowych i bieżnikowanych https://www.motointegrator.pl/s/lp-opony/ szybko dojdziemy do wniosku, że największe różnice są w przypadku cen opon używanych przez samochody ciężarowe i terenowe. Czy powtórne wykorzystywanie opon jest bezpieczne? A może dawanie oponom "drugiego życia" to postępowanie wskazane ochrona środowiska. O ile opony bieżnikowane do samochodów osobowych to temat budzący wiele kontrowersji i dzielący środowisko kierowców, to bieżnikowanie opon do samochodów ciężarowych jest całkowicie naturalne. Karkas to wewnętrzna część opony, czyli jej rdzeń. jest on przystosowany konstrukcyjnie do odpowiedniego przebiegu pojazdu. W samochodach osobowych przebieg ten pokrywa się z czasem zużycia powierzchni zewnętrznej. Czyli wierzch i spód opony zużywa się w tym samym tempie. W przypadku opon wzmocnionych używanych w samochodach dostawczych, terenowych i ciężarowych stosowany w nich karkas jest obliczony na dwukrotnie większy przebieg. Powoduje to, że może być powtórnie bazą dla nowego bieżnika. W ich przypadku bieżnikowanie jest zdecydowanie niezalecane, zarówno przez ekspertów, jak i samych producentów opon. W niektórych krajach (na przykład w USA) jest to nawet nakazane specjalnym pro ekologicznym rozporządzeniem. Nakazuje ono instytucjom rządowym bieżnikowanie opon w samochodach ciężarowych, służbowych, a nawet w... autobusach szkolnych.
|